Transformatie naar inclusief onderwijs in Amsterdam

Garage2020 en SWV PO Amsterdam-Diemen, 2024

Achtergrond

Garage2020 voert innovatietrajecten uit in de jeugdzorg om bij te dragen aan een mentaal veerkrachtige jeugd. Voor het samenwerkingsverband van basisscholen in Amsterdam-Diemen werd Garage2020 gevraagd om te ondersteunen in de transformatie naar inclusief onderwijs. Het doel is om in 2025 in elke wijk ten minste één initiatief te hebben dat bijdraagt aan inclusief onderwijs.

Aanpak

Om een goed beeld te krijgen van de diversiteit aan scholen en hun uitdagingen, lopen er drie trajecten parallel. Aan het voorloperstraject nemen vijf scholen deel die al ervaring hebben met realiseren van inclusieve initiatieven. Wat we kunnen leren van hun aanpak nemen we mee in de andere twee trajecten: het ontwerptraject en het coachingstraject. In het ontwerptraject wordt één school intensief begeleid door Garage2020 in het veranderproces. De geleerde lessen worden gebruikt in het coachingstraject, waarin een zestal scholen meegenomen wordt in de design thinking methode om vervolgens zelf het onderzoeks- en verandertraject zelfstandig op hun scholen uit te kunnen voeren.

Resultaat

Het resultaat tot nu toe is een zeer complete inventarisatie van kansen en uitdagingen op het gebied van inclusief onderwijs voor de scholen die aan het traject deelnemen. Op basis daarvan is een vervolgplan opgesteld om oplossingen uit te gaan werken. Hierbij wordt een wijkaanpak gevolgd om lokale samenwerkingen met speciaal onderwijs en jeugdhulp te faciliteren. Ik heb hierbij gewerkt aan het vormgeven en uitvoeren van creatieve sessies, gebruikersonderzoek gedaan en een vervolgplan op strategisch niveau uitgewerkt.

Vorige
Vorige

Games voor sociaal-emotionele ontwikkeling in het speciaal onderwijs